1_stop-aids_intro1

2_karakterer_alle1

2_hovedperson1

Untitled-1

  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • email
  • PDF

STOP AIDS //

PAS PÅ RØVEN, NIELS

  1. KUNDE STOP AIDS
  2. ÅR 2007-08
  3. TYPE Informations - og imagekampagne
  4. MEDVIRKENDE Anne Marie Helger, Morten Kirkskov m.fl.
  5. LINK www.paspaaroevenniels.dk/

Morgenen efter en vild fest i Niels´ bøssekollektiv, vågner han med ondt i hovedet og røven! Niels har i løbet af natten haft usikker sex med en fra kollektivet - men hvem?
Kampagnen "Pas På Røven, Niels" er en interaktiv homo soap-opera produceret for STOP AIDS - Bøssernes HIV-organisation.

UDFORDRING
STOP AIDS efterspurgte en sikker sex-kampagne, der kunne formidle budskabet mere effektivt, styrke organisationens image - og trække brugere til hjemmesiden. Udfordringen lå i at informere om et angstfremkaldende emne, blottet for nyhedsværdi, ikke mindst fordi man heldigvis i dag kan leve med sygdommen.

LØSNING
Da en løftet pegefinger er aldeles virkningsløs, når det handler om noget så instinktivt som sexadfærd, valgte vi en anden strategi. Vi gik i stedet efter, at skabe opmærksomhed og underholde målgruppen så godt som muligt. Samtidig gjorde vi det tydeligt, hvor målgruppen skulle gå hen efterfølgende, for at få mere eksakt faglig information om sikker sex.

Om noget skal være sjovt, husk - og identificerbart indenfor miljøet, så handler det om at forstå homo miljøet og den interne unikke jargon. Derfor samlede vi bøsser som vi fyldte med drinks, mens vi frittede dem for typer, situationer - og anden inspiration.

Konceptet mundede ud i kampagnesitet, inkl. den animerede homo-soap, hvor karakteren Niels gennem fem episoder sættes i en række sexdilemmaer. Kampagnen bestod dertil af række absurde spil, en talegenerator, originale ringetoner, en musikvideo og andre digitale godbidder - samt links til karakterernes Myspace-profiler. I den virkelige verden dukkede Niels og vennerne op på homo-barer, i magasiner etc.

RESULTAT

  • 10-dobling af besøgende på deres site under kampagnen.
  • 20 % forøgelse af tilmeldinger til organisationens nyhedsbrev.
  • Ca. 50 % af målgruppen besøgte kampagne-sitet.
  • En kampagne genkendelighed på over 50 %, ni måneder efter lancering.
  • En meget stor tilfredshed hos organisationen med feedback fra målgruppen i form af fanbreve, henvendelser - og generel buzz i miljøet

CITATER

"Via Wegames kreative indsats blev vores egne spæde ideer udviklet og udfoldet i en grad, der gjorde, at vi endte op med noget helt unikt og nyskabende. Resultatet sætter en ny standart for, hvordan man kan arbejde med hiv-forebyggelse ikke bare i Danmark, men også internationalt."

Michael Funch, Stop Aids.

"Pas På Røven, Niels"-seriens største force er, at den i første række er god underholdning. Det er sådan, den når om bag de mentale forsvarsværker (...) Kampagnen kommunikerer befriende frækt og frisindet, uden at den bagvedliggende alvor af den grund går tabt."

Weekendavisen.

  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • email
  • PDF